Αρχική > Μικρασιατικός Ἑλληνισμός > Η Καταστροφή της Σμύρνης, ένα Θωρηκτό, ένας Πάστορας και η διάσωση των Ελλήνων ….

Η Καταστροφή της Σμύρνης, ένα Θωρηκτό, ένας Πάστορας και η διάσωση των Ελλήνων ….

Φεβρουαρίου 27, 2012 Σχολιάστε Go to comments

Συντάκτης: Υποναύαρχος Ιωάννης Ι. Θεοφανίδης ΠΝ (εα)  (Διπλωματικό Περισκόπιο)

Στην κρατική τηλεόραση ΝΕΤ προβλήθηκε η ταινία για την καταστροφή της Σμύρνης. Αν και ντοκιμαντέρ, δίνει την εντύπωση ότι ο Ελληνικός Στόλος απεχώρησε χωρίς να προσφέρει την παραμικρή βοήθεια στον ελληνικό, αρμενικό και εβραϊκό πληθυσμό στην Σμύρνη και στα περίχωρα της. Και εδώ αρχίζει το ψέμα!

Η αλήθεια:

Ο Ελληνικός Στόλος είχε ως αποστολή την υποστήριξη του υποχωρούντος Ελληνικού Στρατού από την Μικρά Ασία.
Την 26 Αύγουστου/ 7 Σεπτεμβρίου η μοίρα του στόλου αποτελούμενη από τα θωρηκτά Λήμνος Κιλκίς το καταδρομικό Έλλη, τα αντιτορπιλικά Ασπίς και Σφενδόνη και το εύδρομο Νάξος υπό την διοίκηση του Υποναύαρχου Καλαμίδα εξέπλευσε της Σμύρνης και την νύκτα αγκυροβόλησε έναντι της ακτής Βουρλά της Ερυθραίας εντός του κόλπου της Σμύρνης.
Την αυτήν νύκτα, ο Ναύαρχος του ελαφρού στόλου διέταξε το θωρηκτό Κιλκίς, με κυβερνήτη τον Πλοίαρχο Ι.Ε.Θεοφανίδη ΒΝ, όπως, έχον υπό την διοίκηση του το καταδρομικό Έλλη και τα αντιτορπιλικά Ασπίς και Βέλος, υποστηρίξει την αποχώρηση του στρατού από Σμύρνη προς Τσεσμέ.

Η επιχείρηση αυτή, που άρχισε στις 27 Αυγούστου/8 Σεπτεμβρίου ( Ιουλιανό –Γρηγοριανό ημερολόγιο), περατώθηκε στις 3 /16 Σεπτεμβρίου. Τα υπόλοιπα πλοία του ελληνικού στόλου επιτέλεσαν την αυτή αποστολή σε άλλες περιοχές της Ιωνίας.

Η εμπροσθοφυλακή του τουρκικού στρατού εισήλθε στην Σμύρνη την 28 Αυγούστου / 9 Σεπτεμβρίου. Οι σφαγές και η μεγάλη πυρκαγιά είναι γνωστά. Η μικρή, άγνωστη, όμως, ιστορία έχει ως ακολούθως.

Ο πάστορας Αsa Jennings αnό το αμερικανικό ΥMCA, υπό το κράτος της απελπισίας από τις σφαγές και της πυρκαγιάς και μετά από έγκριση του Αμερικανού αρμοστού στην Κωνσταντινούπολη Υποναύαρχου Bristol ( ιδιαιτέρα φιλικά προσκείμενου προς τον Κεμάλ), αφού κατόρθωσε να συναντήσει τον Κεμάλ του ζήτησε να του δοθεί η δυνατότητα να βρει τρόπο να αναχωρήσουν οι Έλληνες από την Σμύρνη με πλοία, και αν το επιτύχει να σταματήσουν οι σφαγές. Ο Κεμάλ συμφώνησε με την προϋπόθεση ότι αυτό θα υλοποιούταν ΑΜΕΣΑ, και συγκεκριμένα σε διάστημα μιας εβδομάδας. Μια δεύτερη προϋπόθεση ήταν ότι, αν η μεταφορά γινόταν με ελληνικά εμπορικά, τα τελευταία αυτά θα εισέρχονταν στον κόλπο της Σμύρνης χωρίς σημαίες, και ότι δεν θα επιβιβάζονταν άνδρες σε ηλικία στρατεύσεως. Εάν όμως η προσπάθεια του πάστορα να διασφαλίσει εντός επτά ημερών τα συμφωνηθέντα αποτύγχανε, η σφαγή θα συνεχιζόταν μέχρι του τελευταίου νηπίου.
Για να φέρει εις πέρας το εγχείρημα που είχε αναλάβει, ο πάστορας ναύλωσε ιταλικό εμπορικό με το όνομα Κωνσταντινούπολις, που βρήκε στην Σμύρνη. Επιβίβασε δύο χιλιάδες εξαθλιωμένους Έλληνες και τους αποβίβασε στην Μυτιλήνη. Αποβιβαζόμενος δε στην Μυτιλήνη, συνάντησε τον ανώτερο στρατιωτικό διοικητή στρατηγό Φράγκο. Ο οποίος, όμως, του αρνήθηκε την διάθεση πλοίων.
Απερχόμενος απελπισμένος από τη συνάντηση αυτή, ο Asa Jennings αντελήφθη ότι στον λιμένα πλησίαζε ένα θωρηκτό – το οποίο μετά από λίγο και αγκυροβόλησε: Ήταν το ΚΙΛΚΙΣ. Διαπιστώνοντας δε ότι ήταν ελληνικό, ο πάστορας προσέτρεξε προς αυτό, με την ελπίδα κάποιος να τον ακούσει. Και αφού επιβιβάσθηκε, ζήτησε να τον δεχτεί ο κυβερνήτης.

Ήταν η 10 / 23 Σεπτεμβρίου πρωί. Ο πλοίαρχος Ι.Ε. Θεοφανίδης τον εδέχθη αμέσως.

Ο πάστορας τον ενημέρωσε επί της καταστάσεως στην Σμύρνη και του υπέβαλε την πρότασή του, ενημερώνοντάς τον συγχρόνως για τη συμφωνία του με τον Κεμάλ. Κατόπιν δε αυτού, ο κυβερνήτης επικοινώνησε δια σήματος με τον Υπουργό των Ναυτικών και τον πρωθυπουργό Νικόλαο Τριανταφυλλάκο και ζήτησε την έγκρισή τους.
Ακολούθησαν άλλα δυο σήματα. Μετά την αποστολή του τελευταίου σήματος, αργά το βράδυ της αυτής ημέρας, η κυβέρνηση απήντησε θετικά, αποδεχόμενη την πρόταση. Αφού δε έλαβε την έγγραφη έγκριση της κυβερνήσεως, ο κυβερνήτης του θωρηκτού διέταξε τους πλοιάρχους των εκεί αγκυροβολημένων εμπορικών να προσέλθουν στο Κιλκίς. Ορισμένοι καπεταναίοι αρνήθηκαν να εκτελέσουν την εντολή, προφασιζόμενοι βλάβες. Τότε όμως ο Πλοίαρχος Ι.Ε Θεοφανίδης τους είπε χωρίς περιστροφές ότι θα τους περάσει Ναυτοδικείο επί τόπου. Και κατόπιν αυτού πάσα αντίρρηση έπαυσε.
Με το πρώτο φως της ημέρας τα είκοσι έξι ατμόπλοια, με επικεφαλής τον Πάστορα Jennings στο πρώτο εμπορικό πλοίο, ξεκίνησαν μαζί για την διάσωση των εναπομενόντων ζωντανών Ιώνων της Σμύρνης.
Η Ελλάς ευγνωμονούσα απένειμε στον Πάστορα τον ταξιάρχη του Σωτήρος.
Είναι κρίμα που ο καθηγητής Βερέμης, ιστορικός σύμβουλος της ταινίας, δεν ενημέρωσε σχετικά την κυρία Ηλιού. Δεν γνώριζε τα γεγονότα, ή τα τελευταία αυτά αποσιωπήθηκαν για κάποιο λόγο;
Τίποτα εξ όσων προηγούνται δεν εμφανίστηκε στην ταινία .Σύμφωνα όμως με τον χρυσό κανόνα της αγγλικής δημοσιογραφίας «Comment is free, but the facts are sacred».

Όλα τα παραπάνω είναι πιστοποιημένα:

1. Στο αρχείο της ελληνικής επαναστάσεως τόμος Α και Β.
2. Στο επισυναπτόμενο σήμα του Θωρηκτού Κιλκίς.
3. Στα εκδοθέντα συγγράμματα The ships of Mercy.
4. Στο απόσπασμα toy συγγράμματος του Roger Jennings που ακολουθεί. ……….ολόκληρο το άρθρο στο  Διπλωματικό Περισκόπιο

———–

ΣΧΕΤΙΚΑ:
Advertisements
  1. Δεν υπάρχουν σχόλια.
  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: